loading...
pelak21
سبا شکوری بازدید : 42 یکشنبه 07 آذر 1395 نظرات (0)

 

مقصود از این نوشته تقلید  بی‌چون و چرا از تجربیات آپارتمان‌نشینان دیگر ممالک نیست، اما آگاهی از برخی خلاقیت‌های انجام شده توسط آنان که بعضاً نیز بسار ساده است، می‌تواند شوق یافتن روش‌های ارتباطی مناسب با فرهنگ و آداب و رسوم خودمان را در ما تقویت کرده و فرهنگ آپارتمان نشینی ما را نهادینه‌تر کند.

زمانی که جوانی به نام "ویکتور میرو" در شهر "کالوشوار" رومانی به آپارتمانی 10 طبقه که حدوداً 40 خانواده را در خود جای می‌داد نقل مکان کرد، فکر نمی‌کرد که با گذشتِ یک و نیم سال نتواند با کسی دوست شود و فقط با سه یا چهار همسایه‌ی خود آن هم در حدّ سلامی ساده ارتباط برقرار کند. از آن‌جایی که او مایل به ارتباط اجتماعی بیشتر و هم‌چنین اهل کتاب و کتابخوانی بود، پس از مدتی و در سال 2015 طرح "کتابخانه‌ی همسایگان" را ریخت.

او می‌گوید: در طرح "کتابخانه‌ی همسایگان" ابتدا برابر با تعدادِ خانواده‌های ساکن در آن آپارتمان،40 جلد کتاب از کتابخانه‌ی شخصی خودم برداشته و بر روی صندوق پستی هر خانواده قرار داده و با یادداشتی از آن‎ها درخواست کردم که آن‌ها هم به ‌اِزای هر کتابی که دریافت می‌کنند یک کتاب را به صورت امانی و جهت استفاده‌ی سایر ساکنان آپارتمان در آن‌جا قرار دهند. او هم‌چنین لیستی از کتاب‌هایی که می‌توانست به همسایگانش قرض دهد تهیه کرده و در معرض دید آن‌ها قرار داد.

این ابتکار جوان رومانیایی با استقبال دیگر ساکنان آپارتمان روبرو شد، آن‌ها نیز با قرار دادن کتاب‌هایی در محل مذکور، موفق به برقراری رابطه‌ا‌ی سالم و نیز فرهنگی با تعداد بیشتری از همسایگان خود شدند.

این ایده‌ی‌ "ویکتور میرو"  در دیگر مجتمع‌های آپارتمانی شهری که  در آن زندگی می‌کند نیز به اجرا درآمده است.  ایده‌ی ساده‌ی این جوان رومانیایی در دیگر شهرهای کشورش نیز  با استقبال مواجه شده و در تعدادی از شهرها، ساکنان برخی از آپارتمان‌ها اقدام به برپایی "کتابخانه‌ی همسایگان " کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی:

آپارتمان, فرهنگ آپارتمان نشینی,کتابخانه همسایگان,کتابخوانی,مجتمع های آپارتمانی,همسایه,کتابخانه شخصی,آپارتمان نشینان,تجربیات آپارتمان نشینان,روشهای ارتباطی

 🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

 

سبا شکوری بازدید : 65 دوشنبه 01 آذر 1395 نظرات (0)


در قسمت‌های اوّل و دوم این مقاله به علل ازخودبیگانگی و عدم‌مسئولیت‌پذیری انسان‌های شهری معاصر، خصوصاً در مکان‌هایی هم‌چون مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها پرداخته و از دیدگاه جامعه‌شناسانه به راه‌حل‌های موجود اشاره کردیم.

در آخرین بخش این مقاله، به شرح نمونه‌ای واقعی از تحّقق این راه حل از طریق تقویت رفتارهای انسانیِ مدیران و ساکنان آپارتمان‌ها و ترکیب آن با مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت آپارتمان می‌پردازیم.

***

 

در آپارتمانی که من در آن زندگی می‌کنم، مدیر آپارتمان، کارگر بازنشسته‌ای است که اکنون برای چندمین بار است که توسط همه‌ی ساکنان که بین آن‌ها افراد تحصیل‌کرده هم زیاد است، به عنوان مدیر انتخاب می‌شود.

 این مدیر ما منظّم، با برنامه و کاربلد است. همین‌جا بگویم که کار با "سامانه‌ی مدیریت آپارتمان پلاک 21 " را خیلی راحت‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کردم یاد گرفت، قبل از آن هم با تلاش چند برابر و صرف وقت بیشتر، همه چیز را می‌نوشت و حساب کتاب می‌کرد. هنوز هم گه‌گاهی بابت راحت شدنِ کار اداره‌ی آپارتمان با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ساختمان از من تشکر می‌کند.

 مدیر آپارتمانِ ما به شفاف‌سازی کارهایی که انجام می‌دهد بسیار پایبند بوده و در هیچ کاری جای هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. هر یک از ساکنان بر اثر صداقت و جدیّت او و با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان  از همه چیز و همه‌ی موارد مرتبط با آپارتمان مطّلع هستند، یعنی شخص از روند امور و نحوه‌ی حل مشکلات گرفته تا زمان برگزاری جلسات، نحوه‌ی تقسیم بندی‌ حق شارژ و سایر مسائل مالی و روند تعمیرات و خلاصه از هر چیزی که در اداره‌ی آپارتمان انجام شده یا قرار است انجام شود از طریق تلفن همراه خود مطّلع است.

مدیر آپارتمان ما  ذاتاً به وظیفه‌ی خود علاقه‌مند است، در هنگام بروز مشکلات و یا نیاز به تعمیرات او را می‌بینیم که سریع دست‌به‌کار شده است. او گاهی به گل‌های باغچه‌‌ی آپارتمانمان نیز آب می‌دهد و در مجموع، بدون این که تظاهری کرده باشد همه را تاکنون از خودش راضی نگه داشته.او نام تک تک بچّه‌های کوچک آپارتمانمان را می‌داند و تمام این موارد میزان زیاد ارتباطش با ساکنان آپارتمان را که همان ارتباط انسانی منظور نظر ماست را نشان می‌دهد.

انسان‌هایی که در محل زندگی خود به مشکلات اطرافیانشان بی‌تفاوت نیستند و برای حل آن‌ها تلاش می‌کنند، صرف‌نظر از این که شغل و یا مقامشان چیست، انسان‌هایی مهم و ارزشمندند. برای آن‌ها مشکل غیر قابل حل وجود ندارد. بیایید در اجتماع و به‌خصوص در آپارتمان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم جزو انسان‌هایی که در برابر مشکلات فقط نیشخند زده و شانه‌هایشان را بالا می‌اندازند نباشیم.

در هر محیطی که زندگی می‌کنیم لازم است که از بیگانه شدن با انسان‌های دیگر جلوگیری کنیم.

 اگر هر کداممان به خود بگوییم که من هم می‌توانم در این مسیر کاری هرچند کوچک انجام دهم، شاهد زندگی بهتری برای خود و دیگران خواهیم بود، پس ناامید نباشیم.

 

 

کلمات کلیدی

آپارتمان نشینی,آپارتمان,جامعه‌شناسی آپارتمان نشینی، سامانه‌ی مدیریت آپارتمان پلاک 21,نرم افزار مدیریت ساختمان,روابط انسانی,مسئولیت پذیری,مدیریت آپارتمان,اداره آپارتمان,ساکنان آپارتمان

 

👇👇👇

blog.pelak21.ir/post/23/آپارتمان-نشینی-از-منظری-دیگر-3-جامعه-شناسی-آپارتمان-نشینی


🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official


 

 

سبا شکوری بازدید : 46 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

کم‌تر از یک ماه پیش بعد از غروب بود که داشتم به طرف خانه می‌رفتم. هوای پاییزی و روزهای کوتاه باعث شده بود که زودتر از همیشه از محل کارم خارج شده و بعد از کمی خرید به سمت خانه بروم، در همین حین بود  که با یکی از همکاران سابقم به نام "علی" مواجه شدم.

"علی"با سیگاری بر لب و در حالی که در هوای نسبتاً سرد پاییزی دستهایش را در جیب شلوارش فرو کرده بود، با حالتی اندوهگین و متفکّر داشت قدم می‌زد، سلام و احوالپرسی کردم، خیلی دیر متوجه شد و کلّی هم عذرخواهی کرد.

 علی بچه‌ی با معرفت و همکار خوبی بود و خاطره‌ی‌ مثبتی از حدود دو سالی که با او همکار بودم داشتم، از علت ناراحتی او جویا شدم و چون زودتر از همیشه از محل کارم خارج شده بودم پیشنهاد کردم که یک نوشیدنی مهمان من باشد.

 آن‌چه که برایم از داستان گرفتاریش تعریف کرد خود مرا هم حیرت‌زده کرد و خواستم این موضوع واقعی را با شما خوانندگان خوب سایت پلاک 21 هم در میان بگذارم.

"علی" گفت که بعد از کلّی دوندگی و جور کردن وام، بلاخره صاحب خانه شده و حدود ده ماه قبل در یک محتمع 25 واحدی، یک آپارتمان کوچک خریده و اسباب کشی کرده بود. ساختمان مذکور، هیئت مدیره و مدیر آپارتمان نداشته و بنا به دلایلی، بین ساکنان آپارتمان توافق لازم برای تشکیل جلسات و انتخاب مدیر حاصل نمی‌شده ، هر کس دلیلی برای خودش داشته و بعضی ها هم وقت‌گیر بودن مدیریت آپارتمان یا مسئولیتش را دلیل عدم اقدام ذکر می‌کردند که بلاخره اتفاقی که نباید روی می‌داد روی داده.

در یکی از روزها پیرمردی که از مهمانان ساکنین آپارتمان بوده موقع سوار شدن به آسانسور معیوب ساختمان، سقوط و فوت می‌کند و با شکایت اولیای دم "تمام ساكنان 25 واحد  به دليل عدم رعايت آئين نامه‌ی اجرايي قانون تملك آپارتمان ها و به دليل نداشتن مدير ساختمان به ميزان 20 درصد مقصر" شناخته می‌شوند.

گفتم چرا وقتی که دیدی هیئت مدیره انتخاب نمی‌شود خودت پا پیش نگذاشتی، علی در حالی که سیگار دیگری روشن می‌کرد گفت، واقعیتش وقتش را نداشتم و ...

 من بدون این که قصد اصلی‌ام تبلیغ باشد گفتم که علی آقا کاش از نرم‌افزار مدیریت ساختمان اطلاع داشتی و با هزینه‌ای کم  به اتفاق ساکنان دیگر آن مجتمع از این وسیله استفاده می‌کردید. با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ساختمان، دیگر نه مسئله‌ی وقت برای مدیریت آپارتمان مشکل‌ساز می‌شد و نه مسئله‌ی مسئولیت، چون تمامی موارد در نظر گرفته شده در نرم افزار مدیریت ساختمان، بر مبنای قانون و عرف تهیه  شده و به راحتی و در عرض چند دقیقه مدیریت می‌شود.

راستش  گفتن این مطلب زیاد هم خوشایندم نبود، دوستم "علی" خیلی نارحت بود که چرا به اندازه‌ی کافی در مورد مسائل قانونی آپارتمان‌نشینی  و امکانات جدید و مقرون‌به‌صرفه‌ای که برای مدیریت آسان و صحیح  آپارتمان به‌وجود آمده تحقیق نکرده است، او گفت: من و هیچ‌کدام از ساکنان آپارتمان، فکرش را هم نمی‌کردیم چنین اتّفاقی بیفتد و یا همه‌ی ساکنان آپارتمان مسئول شناخته شوند.

 به هر حال دیگر نمی‌شد آب رفته را به جوی بازگرداند و فقط این امکان وجود داشت که از اتّفاقات مشابه بعدی جلوگیری کرد...

 

کلمات کلیدی:

آپارتمان,آپارتمان نشینی,آپارتمان نشینان,هیئت مدیره آپارتمان,مدیر آپارتمان,قانون تملک آپارتمانها,نرم افزار مدیریت آپارتمان,نرم افزار مدیریت ساختمان,آسانسور,مدیریت آسان آپارتمان

👇👇👇

blog.pelak21.ir/post/22/آپارتمان-نشینانی-که-فکرش-را-هم-نمی-کردند-از-واقعیّت-ها-درس-بگیریم

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

سبا شکوری بازدید : 53 یکشنبه 23 آبان 1395 نظرات (0)

من بیست سال است که ساکن یک آپارتمان هستم. آپارتمانی که من در آن زندگی می‌کنم با بیشتر آپارتمان‌های دیگر فرق دارد، گرمی، صمیمیت و دوستی، هنوز بین ساکنان آن قابل احساس است. آن‌ها هنوز  هم‌جوشی، سلام دادن و گشاده‌رویی نسبت به یکدیگر را موضوع مهمّی می‌دانند. شاید در بیشتر آپارتمان‌های بسیاری از کشورها، دیگر چنین گرمی و رابطه‌ای را نتوانید ببینید، این موضوع با دو سه کلمه صحبت با آدم‌های دور و برتان قابل درک است.

زندگی بدون رابطه‌ی انسانی، زندگیِ بدون محبت، درون‌گرایی و درون‌گریزی و زندگی نیمه قهر، نیمه آشتی با دیگر انسان‌ها، یکی از جدی‌ترین عارضه‌های عصر حاضر است. باید از این عارضه نجات پیدا کرد.

انسان در رابطه با انسان است که امیدوار می‌شود، انسان ضمن تماس با دیگر انسان‌هاست که می‌تواند دردها و مشکلات خود را برطرف کند. رفتارهای غیر انسانی،تنهایی، درون‎گرایی بیمارگونه و بی‌تفاوت بودن به شادی و غم‌های دیگران یک مشکل آسیب‌زا محسوب می‌شود. اگر اراده به‌خرج داده شود، آپارتمان‌نشینی می‌تواند از آن‌چه که اکنون هست، بهتر و آرامش‌بخش‌تر باشد. برای این کار از طرف تک تک ما آپارتمان‌نشینان کمی تلاش و احساس مسئولییت کفایت می‌کند، آن‌چه که اکنون در مورد آن صحبت می‌کنیم مشکلات کوچکی به نظر می‌آیند ولی باید توجه داشته باشید که تا وقتی که همین مشکلات به‌ظاهر کوچک را حل نکنیم به آسایش درونی که لازمه‌ی امنیت روانی ما نیز هست دست نخواهیم یافت.

در یک آپارتمان معمولی تقریباً بیست خانواده زندگی می‌کنند، آنان حتی برای انتخاب مدیر آپارتمان نیز دچار مشکل می‌شوند و همگی امور آپارتمان بلاتکلیف و معلّق باقی می‌ماند. حتی گاهاً در پیدا کردن داوطلب برای مدیریت آپارتمان نیز به مشکل بر‌می‌خورند، حتی در برخی موارد فردی را از خارج آپارتمان  برای اداره‌ی امور آپارتمان استخدام می‌کنند. اشخاصی که از قبول مسئولیت فردی، واهمه دارند از قبول مسئولیت‌های اجتماعی نیز واهمه خواهند داشت. انسان‌هایی که به مشکلات پیرامونی خود بی‌اعتناء هستند و فقط در مورد آن حرف می‌زنند، اغلب در زندگی فردی خود نیز بی‌تأثیر و منفعل به‌شمار می‌روند. این موضوع مشکل و بن‌بستی است که در جهان امروز، انسان‌هایی  که در مجتمع‌های بزرگ به صورت دسته‌جمعی و در کنار هم زندگی می‌کنند با آن دست به گریبانند.

از منظر جامعه‌شناسانه این موضوع در رابطه با بیگانگی انسان‌ها نسبت به یکدیگر قابل بحث و بررسی است، انسان‌هایی که به معلّق گذاشتن مشکلات، عدم مسئولیت‌پذیری و "هر چه پیش آید خوش آید" گفتن عادت دارند، کار مثبنی انجام نخواهند داد.

آن‌چه که در عصر مدرن و پسامدرن شاهد آن هستیم خودخواهی انسان‌های شهری است. نقطه‌ی شروع خودخواهی انسان شهری معاصر، عدم توجه به حق مساوی هر کس برای خوشحالی و خوشبختی است.

اگر اراده‌ای به‌خرج داده شود می‌توانیم در هر مکانی و از جمله آپارتمان‌ها  روابطی انسانی‌تر و گرم‌تر برقرار کنیم، برای تحقق این امر کمی تلاش از سوی ما عکس‌العمل  مثبت دیگران را به همراه خواهد داشت و به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. (پایان قسمت اوّل)

کلمات کلیدی

آپارتمان نشینی,آپارتمان,جامعه‌شناسی آپارتمان نشینی،روابط انسانی,انسان شهری,مسئولیت پذیری,خانواده,مدرن,پسامدرن,مدیریت آپارتمان

 blog.pelak21.ir/post/19/آپارتمان-نشینی-از-منظری-دیگر-جامعه-شناسی-آپارتمان-نشینی-1

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

سبا شکوری بازدید : 51 سه شنبه 18 آبان 1395 نظرات (0)

بیشتر ما شرکت hp  را با "لپ تاپ"های آن می‌شناسیم، ولی این شرکت از سال 2012با برگزاری کنفرانس‌هایی در چند کشور جهان، کار بر روی پروژه‌ای بین‌المللی را آغاز کرده است  که هدف از آن صرفه‌جویی هوشمند در مصرف  انرژی  در منازل و مجتمع‌های مسکونی تمام جهان است. انتظار می‌رود استفاده از این وسیله در سطحی وسیع آغاز شود.

 

 حدود سال 2012"کریستین کللر" معاون امر مصرف بهینه‌ی انرژی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه‌یِ شرکت,hp طی کنفرانسی در مورد این طرح توضیحاتی داد. از آن زمان شرکت مذکور در این زمینه تلاش‌های زیادی به خرج داده است و انتظار می‌رود که در آینده‌ی نزدیک، این طرح در برخی کشورها به‌کار گرفته شود.

در "دستگاه مدیریت انرژی خانگی" شرکت hp  با اتصال یک رابط گرافیکی به صفحه‌ی تلویزیون هوشمند و یا کامپیوتر، می‌توانیم از نحوه‌ی کار و میزان مصرف عادی یا غیر عادی کلیه‌ی وسایل برقی منزلمان مثل یخچال، ماشین‌های لباس‌شویی، ظرف‌شویی، تلویزیون، لامپ‌ها و حتی اینترنت مطلع شویم، این وسیله‌ی هوشمند حتی قادر است کارکرد غیر عادی تعدادی از وسایل برقی را قبل از خراب شدنشان به ما اطلاع دهد، این کار از طریق تشخیص تغییری که در انرژی مصرفی این‌گونه وسایل برقی روی می‌دهد و با استفاده از "سنسورهای میلیمتریک" "دستگاه مدیریت انرژی خانگی" این شرکت انجام می‌شود. هم‌چنین اطلاع‌رسانی در مورد آن تعداد از وسایل برقی خانه نظیر لامپ، تلویزیون و امثال آن که بیهوده روشن مانده‌اند نیز قسمتی از خدمات قابل انجام توسط "دستگاه مدیریت انرژی خانگی" است.

 دستگاه مذکور حتی می‌تواند از طریق اتصال اینترنتی به شرکت برق محلی از قطعی‌های برق، قبل از وقوع آن اطلاعاتی به ما بدهد، از دیگر قابلیت‌های دستگاه "مدیریت انرژی خانگی" شرکت hp امکان اعلام خطر حریق  و بهینه‌سازی استفاده از خطوط تلفن است! این دستگاه هم‌چنین قابلیت کنترل و نظارت هوشمند بر خطوط گاز را نیز داراست.

"دستگاه مدیریت انرژی خانگی" ، قدمی بزرگ در بهینه‌سازی هوشمند در مصرف انرژی در آپارتمان‌ها و منازل تمامی دنیا محسوب می‌شود و ابعاد صرفه‌جویی حاصله از آن در تصور هم نمی‌گنجد. عرضه‌ی این دستگاه به بازار و صرفه‌جویی هوشمند در مصرف انرژی، قدمی بزرگ برای حل مسئله‌ی گرمایش زمین نیز محسوب می‌شود.

 

کلمات کلیدی:

دستگاه مدیریت انرژی خانگی,hp,انرژی خانگی,بهینه سازی هوشمند,اینترنت,قطعی برق,وسایل برقی,سنسور,خطوط گاز,صرفه جویی


blog.pelak21.ir/post/18/دستگاه-مدیریت-انرژی-خانگی-پروژه-ی-نوآورانه-ی-شرکت-hp

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

 

 

سبا شکوری بازدید : 164 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (0)

در زبان فارسی کلمه‌ی "آپارتمان"  و آپارتمان‌نشینی در ذهن هر یک از ما سکونت در ساختمانی حداقل 5 تا 10 طبقه و بیشتر را تداعی می‌کند. ریشه‌ی کلمه‌ی آپارتمان از کلمه‌ی "Appartement"زبان فرانسه گرفته شده و در بعضی از زبان‌های دیگر دنیا نیز تقریباً به همین شکل به کار می‌رود، اما با وجود شبیه بودن طرز تلفظ ما و چند کشور دیگر در به کار بردن کلمه‌ی "آپارتمان"، قضیه در مورد خود آپارتمان‌ها فرق می‌کند، در حقیقت کلمه‌‌ی آپارتمان در آمریکا به نوع دیگری از زندگی اطلاق می‌شود و با کشورهای در حال توسعه متفاوت است.

اگر در آمریکا به خانه‌ی کسی که به شما گفته در آپارتمان زندگی می‌کنم بروید با وضعیتی متفاوت روبرو  می‌شوید و شاید نتوانید از اظهار تعجب خودداری کنید.

در آمریکا  آن‌چه که ما آپارتمان می‌نامیم high-rise"" نامیده می‌شود  و بناهایی که آن‌ها آن را آپارتمان  می‌نامند، به ساختمان‌هایی اکثراً سه‌طبقه اطلاق می‌شود که طرز زندگی در آن بیشتر شبیه به یک هتل، یا کمپ تفریحی است.

 در داخل چنین آپارتمان‌هایی یخچال،اجاق‌گاز الکتریکی، اجاق مایکرو، لباسشویی، دستگاه خشکشویی و سایر لوازم ضروری آماده است. در بیشتر این آپارتمان‌ها سالن نرمش"fitness center" ،محل پیاده‌روی و مرکز تفریحی، پارک کودکان، استخر و پارکینگ محفوظ با نگهبان و نیز درب‌های کنترل از راه دور وجود دارد و جزو  امکانات نسبتاً عادی این نوع از آپارتمان‌ها محسوب می‌شود.

تعداد اتاق‌های این آپارتمان‌ها متفاوت بوده و می‌توان آپارتمان‌هایی 1 تا 3 اتاقه را که دارای 1 تا 2 حمام هستند را انتخاب کرد. آب گرم در  تمام 24 ساعت باید موجود باشد و هزینه‌ی آب ، برق و سایر موارد به طور جداگانه محاسبه نمی‌شود و فرد اجاره کننده فقط یک مبلغ به عنوان اجاره‌بها پرداخت می‌کند، در ضمن در اکثر موارد  مسئولیت تعمیرات به عهده‌ی مالک است.

باید توجه داشت که مالکِ اکثر و نه همه‌ی این آپارتمان‌ها  شرکت‌های بزرگی هستند که ساختمان‌های مذکور به صورت کلان و حرفه‌ای از سوی آن‌ها اداره می‌شوند.

کوچک‌ترینِ این نوع آپارتمان‌ها دارای یک اتاق و یک سالن یا به اصطلاح "اپن" است که طراحی ساده و گیرایی دارد.

 

کلمات کلیدی:

آپارتمان,آپارتمان نشینی,آپارتمان نشینی در آمریکا, high-rise,پارک کودکان,استخر,پارکینگ,هزینه آب و برق,مالک,اپن
http://blog.pelak21.ir/post/17/آپارتمان-نشینی-در-آمریکا

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

سبا شکوری بازدید : 41 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (0)

برای بیشتر ما آپارتمان‌نشین‌ها، به‌خصوص در کلان‌شهرها، پاییز بیش از آن‌که با زیباییهایش جلوه کند با مشکلاتی که به همراه دارد خودش را نشان می‌دهد.

آغاز پاییز و در ادامه، رسیدن زمستان، برای خودش زحمات و هزینه‌هایی دارد.  سعی کرده‌ایم برای کم کردن  این هزینه‌ها مطالبی را برای خوانندگان خوب سایت پلاک 21 تهیه کنیم.

 

1-  عایق‌بندی از 1 تا 100:

شاید پنجره‌های آپارتمان شما دو جداره نباشند و بنا بر دلایلی مثل نوع پنجره و سایرموارد ‌نخواهید از پنجره‌ی دوجداره استفاده کنید، اولین  راه برای شما استفاده از نوارهای دور پنجره است. راه دوم استفاده از نوعی رو‌کش‌های عایقی است که مستقیماً به شیشه چسبانده می‌شوند، فقط موردی که وجود دارد دشواری تمیز کردن شیشه پس از چسباندن این عایق‌هاست، شما حداقل می‌توانید از این نوع عایق فوری در پنجره‌هایی که زیاد در معرض دید نیستند استفاده کنید.راه سوم و سنّتی‌، استفاده از پرده‌های ضخیم‌تر و پوشش اضافی پارچه‌ای برای پنجره‌ها و استفاده از پرده‌ای ضخیم و نیز شکیل‌ برای مقابل درب ورودی است. مورد چهارم و چیزی که استفاده از آن را اصلاً نباید فراموش کنید پشت‌دری است که قابل تهیه  و در دسترس است.

راستی یادمان رفت بگوییم که دریچه‌های کولر را از پشت بام با پارچه‌هایی ضخیم و از درون با پوششی مناسب بپوشانید.

اگر بخواهید کمی جدی تر بوده و هزینه‌ی بیشتری صرف عایق‌بندی آپارتمانتان کنید می‌توانید گزینه‌هایی مانند پنجره‌های بادشکن  که دارای کرکره‌های چوبی هستند را انتخاب کنید و یا کرکره‌هایی تهیه کنید که چند لایه هستند و قادرند آپارتمانتان را در مقابل سرما کاملاً عایق‌بندی کنند.

 

 

2-  وسایل گرمایشی:

 

الف- در استفاده از وسایل مختلف گرمایشی، نخست ایمنی آن‌ها را در نظر بگیرید، هرگز برای صرفه‌جوییِ بیشتر، اصول ایمنی هیچ وسیله‌ی گرمایشی را زیر پا نگذارید، در غیر این‌صورت چه بسا این کارِ شما موجب بروز خسارات مالی و خدایی ناکرده جانی و غیر قابل جبران شود.

 

ب- بسته به این‌که از بخاری، رادیاتور و یا سایر وسایل  گرمایشی استفاده می‌کنید، می‌توانید با اندکی کم کردن درجه حرارت و پوشیدن لباس کمی گرم‌تر در خانه، در طول ماه مقادیر قابل توجهی صرفه جویی کنید. اکثر ما  در مرحله‌‌ی عمل فکر می‌کنیم که این کارها دردی را دوا نمی‌کند، ولی این‌طور نیست، مثلاً اگر شما درجه‌ی ترموستات خانه را به جای درجه‌ی‌ 75 روی 69 تنظیم کنید، هر روز 6% در هزینه‌ ی گرمایش منزلتان صرفه‌جویی خواهید کرد، اگر مبلغ این 6% را در تعداد روزهای سرد پاییز و زمستان ضرب کنید مبلغ قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد، در حالی که مقدار دمای خانه تغییری جزئی داشته است.

 

پ- وسیله‌ی گرمایشی خود را  متناسب با وسعت محل استفاده انتخاب کنید. برای یک مکان بزرگ از بخاری کوچک استفاده نکنید، چون مصرف انرژی شما را بالا خواهد برد. عکس این موضوع نیز باعث اسراف و هدر رفتن انرژی خواهد شد، یعنی استفاده از بخاری بزرگ برای مکان کوچک.

آیا شده گاهی در اتاق و وسط زمستان از گرما چند لحظه‌ای پنجره را باز کرده باشید؟!

کلمات کلیدی:

آپارتمان,آپارتمان‌نشین‌ها,صرفه‌جویی,صرفه‌جویی در پاییز و زمستان,پلاک21,وسایل گرمایشی,عایق‌ بندی,هدر رفتن انرژی,دمای خانه,پنجره دوجداره,بخاری,رادیاتور,کرکره,کرکره‌های چوبی

blog.pelak21.ir/post/16/مدارا-با-ننه-سرما-راه-کارهایی-برای-صرفه-جویی-در-

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

سبا شکوری بازدید : 54 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (0)

امروزه زندگی آپارتمان‌نشینی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهرنشینی محسوب می‌شود. در ایام آپارتمان‌نشینی و در وهله‌ی اول صاحبان طبقات یا واحدهای آپارتمانی چه بخواهند و چه نخواهند در مقطعی به عنوان مدیرآپارتمان انتخاب می‌شوند و یا انتخاب خواهند شد.

مدیر و ساکنان آپارتمان‌ها نسبت به یکدیگر وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که در این قسمت به شرح مسئولیت‌های مدیریت آپارتمان‌ می‌پردازیم.

1-   فرض می‌کنیم که شما از امروز به عنوان مدیر آپارتمان انتخاب شده‌اید. اولین موردی که همیشه می‌تواند تا مدت‌ها بعد از اتمام مدیریتتان نیز دردسرساز باشد مسئله‌ی دریافت، تنظیم و نگهداری اسناد مالی،فاکتور و صورت‌حساب‌های مربوط به آپارتمان با تمامی جزئیات آن است، دو راه پیش روی شماست:

الف- تهیه‌ی پرونده‌های جداگانه و رسیدگی روزانه و بعضاً لحظه‌ای به اوراق و اسناد و بایگانی مرتب آن‌ها در منزل.

(ب- پیشنهاد ما: استفاده از برنامه و اپلیکیشن \"پلاک 21\" جهت کلیه‌ی امور از جمله پرداخت‌  آنلاین،محاسبه و تقسیم سهم و انجام شارژ، مشاهده وضعیت مالی، اخبار و اطلاعیه های مجتمع، دریافت پیغام ها بصورت نوتیفیکیشن و ده‌ها قابلیت دیگر برای هرشرایطی حتی در موبایل شما و ساکنان آپارتمان)

2-   در صورتی که از روش دستی استفاده کنید لازم است که برای تمامی مبالغی که جمع می‌کنید به‌صورت جداگانه رسید داشته باشید، از نظر قانونی تمامی عایدات و هزینه‌ها باید به صورت رسمی دارای سند مربوطه باشند، حتی لازم است که علاوه بر داشتن رسید مبالغ، تسویه‌حساب‌ها نیزبه صورت مجزا تنظیم شوند.

3-   شاید در بیشتر آپارتمان‌ها چنین جزئیاتی توسط مدیر آپارتمان انجام نگیرد ولی ما آن‌چه را که  بر عهده‌ی مدیر آپارتمان بوده و بابت آن قانوناً جوابگوست را بیان می‌کنیم.

4-   اگر در دوران مدیریت خود  خواستید مبالغی  که جمع‌آوری می‌کنید در حسابی ذخیره شود، حسابی باز کنید که در آن به سِمَت شما به عنوان مدیریت آپارتمانتان اشاره شده باشد.

5-   در پایان دوره‌ی مدیریت خود شما موظف هستید که تمامی دفاتر و اسناد دوره‌ی مدیریت خود را بدون کم‌و‌کسر به مدیر بعدی آپارتمان تحویل داده و حتماً از او رسید بگیرید.

6-   در صورت بروز مشکل و نقص مدارک و ادعای طرف مقابل، در نهایت شما مسئول شناخته خواهید شد.

7-   برنامه‌ی پلاک21 یک‌بار و برای همیشه نه‌تنها خیال شما و تمامی مدیران آپارتمان را از تمامی موارد مالی اعم از محاسبه و پرداخت و بایگانی آسوده می‌کند، بلکه ارتباط شما و ساکنان را راحت، سریع و بروز کرده و جای هیچ اما- اگری برای هیچ‌یک از ساکنان آپارتمانتان نیز نمی‌گذارد.

8-    طبق تجربه‌های مشاهده شده، این برنامه علاوه بر مزایای فنی، موجب پرهیز از سوء‌تفاهم‌ها و حفظ حرمت بیشتر و روابط صمیمانه‌تر بین ساکنان آپارتمان‌ها و نیز مدیران آن‌ها شده است.

کلمات کلیدی:

مدیر آپارتمان,مدیریت آپارتمان,آپارتمان نشینی,شهرنشینی,پلاک21,اپلیکیشن پلاک 21,پرداخت آنلاین,شارژ,اسناد مالی,فاکتور,ساکنان آپارتمانها

blog.pelak21.ir/post/14/مدیریت-آپارتمان-مسئولیت-ها

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

سبا شکوری بازدید : 62 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (0)

 فرهنگ شهری، به‌خصوص در شهرهای بزرگ تلفیقی از فرهنگ‌ها و آداب‌و‌رسوم‌های مختلف است. آن‌چه که در این میان حائز اهمیت می‌باشد توان حفظ نزاکت و داشتن حس مسئولیت این افراد نسبت به یکدیگر  در تمامی اماکن، به‌خصوص مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌هاست. هر قدر این موارد دیرتر عملی شود شدت و تعداد ناراحتی‌ها و رنجش‌های همسایگان و ساکنان یک آپارتمان از یکدیگر بیشتر خواهد شد.

 نکته‌ی جالب این‌جاست که در برخی از آپارتمان‌ها گاهاً فرهنگی خاص حاکم است که در این نوشته قصد پرداختن به جزئیات آن را نداریم. آن‌چه که در طی زمان و بر اثر تجربه به‌دست آمده نشان می‌دهد که توافق ظاهری ساکنان با مدیر آپارتمان و آویزان کردن دستورالعمل و مقررات آپارتمان در قسمت ورودی آن، چندان تغییری در اوضاع ایجاد نمی‌کند و آزارهای خواسته و ناخواسته  کمابیش ادامه می‌یابد.

شاید در اقدامی کمی متفاوت بد نباشد هر کدام از ما که ساکن آپارتمان هستیم یا محل کارمان در جنب چنین مکانی است،سؤالات ساده‌ای را که در زیر مطرح شده است در خلوتمان از خود پرسیده و به آن‌ها جواب بدهیم:

1-   آیا وقتی هنگام ورود به آسانسور با یکی از ساکنان آپارتمان برخورد می‌کنی باید به او سلام بدهی؟

2-   وقتی بچه‌ها مدام از این‌سو به آن‌سو می‌دوند، وقتی صدای موسیقی مورد علاقه‌ات را زیاد می‌کنی، وقتی صدای فیلم مورد علاقه‌ت خیلی بلند است، وقتی عصبانی هستی و داری در تلفن با دادو فریاد حرف می‌زنی، وقتی عجله داری و از پله‌ها می‌دوی، وقتی در داخل آپارتمان با کفش پاشنه بلند راه می‌روی، آیا به نارحتی ساکنان طبقه‌ی پایین و سایر همسایگان فکر می‌کنی؟ با چنین اعمالی ساکنان سالخورده و بیمار و به‌خصوص نوزادان را اذیت نمی‌کنی؟

3-   وقتی که قالیچه‌ی قشنگت را از بالکن می‌تکانی، یک‌عالمه رخت‌های شسته شده‌‌ی همسایه‌ی طبقه‌ی پایینی و ناراحتی او را می‌توانی تصور کنی؟ عصبانیت عابری را که آشغال به سرو رویش ریخته چطور؟

4-   به این مورد بند جداگانه‌ای اختصاص می‌دهیم:

وقتی که ته سیگارت را به جای زیرسیگاری از بالکن به پایین پرت می‌کنی آیا احتمال می‌دهی که این سیگار به روی یکی از اعضای خانواده‌ای که در بالکن طبقات پایین‌ترایستاده بیفتد؟ یا به روی  عابری بدشانس چطور؟ اگر تو جای آن‌ها باشی چه عکس‌العملی نشان خواهی داد؟

5-   اگر در پایین یک آپارتمان، مغازه‌ای داری که کرکره‌ا‌ی معمولی دارد، موقع بستن آن به فکر سر-‌صدایی که ایجاد می‌کند هستی؟ آیا می‌توانی برای جلوگیری از ناراحتی تمامی ساکنان طبقات بالا اقلاً  کرکره‌ها را گریس کاری کنی؟!

6-   می‌شود چندین و چند سؤال از این نوع پرسید، قصد جسارت به هیچ‌کس را نداریم و فقط پیشنهاد می‌کنیم که همگی این سؤالات را از خودمان بپرسیم و در نهایت آن‌چه که برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم. عدالت باید در قلب انسان باشد.

کلمات کلیدی:

فرهنگ آپارتمان‌نشینی,فرهنگ شهری,آپارتمان,مجتمع‌های مسکونی,حس مسئولیت,مدیر آپارتمان,ساکنان آپارتمان,آسانسور,آداب و رسوم,عدالت,همسایه

 blog.pelak21.ir/post/15/باز-هم-فرهنگ-آپارتمان-نشینی

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

 

سبا شکوری بازدید : 64 دوشنبه 10 آبان 1395 نظرات (0)

 

1- تنها یکبار کلید فراخوان کابین را فشار داده فشار دادن بیش از یکبار تاثیری در زود رسیدن آن ندارد.
2- تا کابین آسانور بصورت کامل توقف نکرده برای سوار شدن و پیاده شدن در را باز نکنید.
3- هنگام سوار شدن به آسانسور، از توقف کامل آن مطمئن شوید.
4- بیشتر از ظرفیت آسانسور سوار نشوید.
5- به کودکان خود روش استفاده صحیح از آسانسور را آموزش دهید.
6- از بازی کردن بچه ها با آسانسور جلوگیری کنید.
7- در هنگام ورود به آسانسور، رعایت حال سالمندان ، کودکان و معلولین را بفرمائید.
8- از حمل اشیاء تیز و برنده و همچنین اشغال درون آسانسور خوداری کنید.
9- از کلید آسانسور فقط برای انجام تعمیرات و نجات افراد استفاده کنید و قبل این کار حتما برق آسانسور را قطع کنید.
10- در هنگام وقوع زلزله اگر در آسانسور هستید در اولین طبقه خارج شوید.
11- هنگام آتش سوزی از آسانور استفاده نکنید.
12- ابتدا اجازه بدهید افراد از آسانسور خارج شوند سپس وارد شوید.
13- هنگامی که ساختمان خلوت است یا سرایدار در ساختمان نیست حتی الامکان از آسانسور استفاده نکنید.
 
🏣آسانسور به سه دلیل عمده از کار می افتد؛
1- قطع برق ساختمان
2-استفاده نادرست از آسانسور
3-نقص مکانیکی و الکتریکی

🏣موارد زیر مصادیق استفاده نادرست از آسانسور می باشد.

1- دستکاری سیستم های مکانیکی و الکتریکی آسانسورتوسط مسافران.
2- سوارشدن بیش از حد ظرفیت.
3- نگه داشتن آسانسور.
4- استفاده از زنگ اعلام خطر در مواقع غیر اضطراری.

🏣اقدامات مناسب هنگام حادثه در آسانسور؛
1-در آسانسور بمانید آسانسور سقوط آزاد نمی کندو ایمن است شما در امان هستید.
2-مردم را در کابین نگه دارید.
3- مسافران آسانسور نباید با اهرم انداختن درها را باز کنند.
4- چنانچه درها به دلیلی بسته هستند ، توسل به اهرم برای بازکردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافر شود.
5- نگران هوا نباشید کابین آسانسور در برابر جریان هوا ایزوله نیست، اکسیژن تمام نمی شود.
6- نگران ماندن در تاریکی نباشید سیستم روشنائی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می کند حتی اگر جریان برق قطع شود.
7- خونسرد و صبور باشید و سعی کنید دیگران را آروم نگه دارید،
با افرادای که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید.
8- هنگام باز شدن درب آسانسور توسط تیم نجات از آنها فاصله بگیرید.
9- روی زمین بنشینید اینکار باعث میشود وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادلتان بهم نخورد.

 

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 707
  • بازدید کلی : 7,668